Cholesterol škodí, ale i pomáha: Na čo si pri ňom dať pozor?

Cholesterol je dôležitý pre naše bunky, hormóny i psychickú pohodu. Môže byť ale i nebezpečný pre srdce a cievy. Viete, za akých okolností?

Starý známy cholesterol. Strašiak, ktorého zvýšené hodnoty v organizme bývajú spájané s viacerými zdravotnými komplikáciami.

Lenže cholesterol vonkoncom nie je len nejaká hmota, ktorá môže mať fatálne dôsledky na naše zdravie. Je to aj dôležitá látka, ktorú pre naše fungovanie potrebujeme.

Na čom všetkom sa cholesterol v ľudskom organizme podieľa a prečo je pre nás tak dôležitý?

 

Čo je cholesterol?

Cholesterol patrí do skupiny lipidov, resp. tukov, ide teda o lipid. Je obsiahnutý iba v tukoch živočíšneho pôvodu.

Nenachádza sa len v potrave, ale prirodzene sa vyskytuje aj v našom tele. Cholesterol teda nie je esenciálny, náš organizmus si ho dokáže sám syntetizovať, nie je odkázaný na jeho príjem z potravy.

Telo vytvára cholesterol v pečeni a v tráviacom ústrojenstve. Z celkového množstva cholesterolu v organizme tvorí približne 2/3 práve ten cholesterol, ktorý si telo vytvorí samo. Zvyšnú 1/3 cholesterolu prijímame potravou.

Cholesterol sa nachádza v krvi a vyšetrenie jeho hladiny je súčasťou i preventívnej zdravotnej prehliadky.

Kým však cholesterol ako taký nie je esenciálny pre naše telo, je esenciálny pre naše zdravie. To znamená, že na to, aby naše telo fungovalo, potrebuje i cholesterol.

Aké funkcie cholesterol plní v organizme?

zisťovanie cholesterolu

 

Prečo potrebujeme cholesterol? Funkcie cholesterolu v tele

Cholesterol sa v našom tele zúčastňuje na viacerých dôležitých procesoch a plní hneď niekoľko významných úloh. O ktoré ide?

 

1. Cholesterol ako súčasť buniek

Každá jedna bunka nachádzajúca sa v ľudskom tele potrebuje cholesterol, pretože práve ten sa podieľa na tvorbe bunečných membrán.

Ak by bunky nemali cholesterol, nedokázali by plniť svoje úlohy.

 

2. Cholesterol pre hormonálnu rovnováhu

Cholesterol je dôležitý aj pre hormonálnu rovnováhu. Je totiž prekurzorom pre všetky pohlavné hormóny, ako estrogén, progesterón či testosterón.

Ak máme v tele, ale i v strave nedostatok cholesterolu, produkcia dôležitých pohlavných hormónov je znížená. U žien to môže viesť veľmi často k poruchám menštruačného cyklu, ale i k poruchám reprodukčných funkcií.

 

3. Vytváranie žlčových kyselín

Cholesterol sa zúčastňuje aj tvorby žlčových kyselín, ktoré sú dôležité pre svoju schopnost uľahčiť vstrebávanie tukov z čriev a teda aj pre uľahčenie celkového trávenia tukov.

 

4. Podpora fyzickej a duševnej pohody

Cholesterol je nesmierne významný aj pre našu psychickú a fyzickú pohodu.

Podieľa sa totiž na izolácii nervových zakončení a podporuje tak naše psychické zdravie. Dôležitú úlohu však zohráva aj pri celkovej regenerácii organizmu.

 

5. Syntéza vitamínu D

Cholesterol sa podieľa aj na syntéze vitamínu D, ktorý je pre naše telo taktiež nevyhnutný – či už pre podporu imunitného systému, ale aj pre zdravé kosti a zuby.

Cholesterol syntéza vitamínu D

 

Ktorý cholesterol je dobrý a ktorý zlý?

Nie je cholesterol ako cholesterol. Rozoznávame totiž dva základné druhy – dobrý a zlý cholesterol, a to podľa spôsobu transportu cholesterolu po tele.

Cholesterol, ktorý sa tvorí v pečeni a odtiaľ putuje do tela, je označovaný za zlý, tzv. LDL cholesterol.

A naopak.

Cholesterol, ktorý sa vracia z tela do pečene a býva ďalej využívaný, napríklad na tvorbu žlčových kyselín, považujeme za dobrý, tzv. HDL cholesterol.

 

HDL cholesterol alebo aj dobrý cholesterol

HDL cholesterol je označovaný za dobrý hneď z niekoľkých dôvodov, pričom má priaznivý vplyv predovšetkým na zdravie ciev.

Podieľa sa totiž na udržiavaní cholesterolu mimo tepien, keďže sa vracia späť do pečene, kde následne môže byť „zrecyklovateľný“ a použitý tam, kde je to potrebné.

Vďaka tomuto spôsobu transportu pomáha HDL cholesterol odstraňovať z tepien zvyšný plag a tým pôsobiť aj ako prevencia pred srdcovocievnymi ochoreniami.

 

LDL cholesterol alebo aj zlý cholesterol

LDL cholesterol je zlý preto, že cirkuluje v krvi a tam môže zanášať tepny plagom. Dôsledkom tak môže byť zúženie tepien a ich zmenšená flexibilita, ktorá môže viesť až k mŕtvici či k infarktu.

 

Ďalšie zložky cholesterolu

Cholesterol pozostáva aj z ďalších zložiek, konkrétne lipoproteínov a triglyceridov.

Zvýšené hodnoty lipoproteínov, označovaných aj ako (a) alebo Lp(a), sú veľmi častým signálom rizika vzniku srdcovocievnych chorôb.

Dobrou zložkou nie sú ani triglyceridy, ktoré predstavujú v podstate nebezpečný tuk, spájaný s cukrovkou a taktiež aj chorobami srdca.

 

Prečo si dať pozor na zvýšený cholesterol v krvi?

Vysvetľuje hlavný odborník Ministerstva zdravotníctva pre odbor kardiológie, Doc. MUDr. Gabriel Kamenský:

„Cholesterol, ak ho máme v tele nadbytok, sa ukladá do výstelky mnohých životne dôležitých tepien spolu s ďalšími látkami, ako je napríklad aj vápnik. Následkom toho sa cievy zužujú, ich poddajnosť klesá, tvrdnú, až sa môžu celkom uzavrieť. Vtedy hovoríme o srdcovom infarkte alebo mozgovej porážke, v závislosti od toho, na ktorom mieste došlo k uzavretiu danej tepny. Tento proces nazývame aterosklerózou alebo kôrnatením ciev.“

Zvýšený cholesterol riziká

 

Aká je správna hodnota cholesterolu? Optimálne hladiny cholesterolu v krvi

Keďže zvýšené hladiny cholesterolu v krvi môžu so sebou priniesť aj pomerne vážne zdravotné komplikácie, zisťovanie hladiny cholesterolu je súčasťou každej preventívnej prehliadky u všeobecného lekára.

Aké sú teda optimálne hladiny cholesterolu?

Celkový cholesterol – do 5,0 mmol/l

HDL cholesterol (dobrý cholesterol) – 1 mmol/l. Vhodné sú aj vyššie hodnoty.

LDL cholesterol (zlý cholesterol) – do 3,0 mmol/l. Žiadúce sú i nižšie hodnoty (do 2,5 mmol/l), a to predovšetkým u osôb so zvýšeným rizikom aterosklerózy.

Triglyceridy – do 2 mmol/l. Hodnoty triglyceridov môžu byť aj nižšie. Triglyceridy bývajú zvýšené u ľudí s obezitou či cukrovkou.

 

Dôležitý je pomer medzi HDL a celkovým cholesterolom i pomer medzi triglyceridmi a HDL

Aj napriek vyššie stanoveným normám je dobré na cholesterol nahliadať komplexnejšie, pretože striktné sledovanie (iba) daných hodnôt nemusí odrážať to, ako na tom v skutočnosti ste.

Čo je dôležité všímať si?

V prvom rade je dôležitý pomer medzi HDL a celkovým cholesterolom. Ide totiž o veľmi významný ukazovateľ, ktorý napovedá veľa o možnom riziku srdcovocievnych chorôb.

Platí, že percento HDL k celkovému cholesterolu by malo byť nad 24% z celkového cholesterolu.

Nemenej dôležitý je aj pomer medzi triglyceridmi a HDL cholesterolom. Pomer triglyceridov k HDL cholesterolu by nemal prevýšiť 2%.

Vyšetrenie u lekára cholesterol

 

Cholesterol pod kontrolou: Ako ho znížiť bez liekov?

Aj pri cholesterole je dôležitý zdravý životný štýl, teda pravidelný pohyb, kvalitný spánok, duševná pohoda a, samozrejme, zdravá a vyvážená strava.

Je to totiž práve strava, ktorá môže byť v boji so zvýšeným zlým cholesterolom kľúčová.

Ak si chcete zachovať cholesterol v norme, je dobré zvýšiť konzumáciu morských rýb (losos, makrela). Sú bohaté na zdraviu prospešné omega-3 mastné kyseliny, ktoré okrem iného dokážu znižovať aj hladinu zlého cholesterolu v krvi a zvyšovať dobrý cholesterol. Dopriať by ste si ich mali aspoň raz do týždňa.

Žiaľ, konzumácia rýb na Slovensku, a to aj vzhľadom na fakt, že nie sme prímorskou krajinou, nie je taká rozšírená, ako by bolo dobré pre naše zdravie.

Omega-3 mastné kyseliny je preto vhodné čerpať aj z iných zdrojov, ako napríklad z ľanových semienok, chia semienok či vlašských orechov, prípadne z výživových doplnkov s obsahom omega-3.

Je tiež na mieste obmedziť spotrebu živočíšnych tukov, konkrétne masla, tučného mäsa či masti. Namiesto toho siahnite po chudom mäse a nízkotučných syroch a mlieku.

Do vášho jedálnička zaraďte i dostatok zeleniny, ovocia a tiež orechov. Dôležitá je aj vláknina, pretože pomáha vylučovať z organizmu žlčové soli a stimulovať k tvorbe nových, na čo je využívaný práve cholesterol, ktorý sa týmto spôsobom znižuje.

Pozor si dajte na cukor, pretože zvýšená hladina cukru v krvi môže zvyšovať aj hladiny zlého cholesterolu.

Pri príprave jedla vždy uprednostnite dusenie či varenie pred vyprážaním.

 

Na záver

Bez cholesterolu by naše telo nemohlo fungovať. Potrebujú ho bunky, hormóny, žlčové kyseliny, ale napríklad aj taký vitamín D.

Ak ho však máme priveľa, škodí nám. Aj napriek tomu, že nebolí a navonok sa v podstate nijako neprejavuje, ohrozuje naše srdce.

Myslite preto na prevenciu. Zdravo sa stravuje, hýbte sa, buďte pozitívne naladení a raz za dva roky nezabudnite absolvovať preventívnu prehliadku, ktorej súčasťou je aj vyšetrenie hladiny cholesterolu.

 

Zdroje:

  1. Kedy je cholesterol nebezpečný?
  2. Poznáte rozdiel medzi dobrým a zlým cholesterolom?
  3. Cholesterol nás nemusí strašiť: Ako ho znížiť prirodzenou cestou?
  4. Ako získať čo najviac vitamínu D a neublížiť si
  5. 10 vecí, ktoré musíte vedieť o cholesterole: Ako môže škodiť a čomu sa vyhýbať?
  6. MUDr. Alžbeta Béderová bola online: Cholesterol nemusí byť strašiak!
Lenka Riganová

Lenka Riganová

Naša obsahová redaktorka Lenka sa zaujíma o všetko, čo súvisí so zdravou výživou a so zdravým životným štýlom. Je to vyznávačka racionálnej stravy, aktívneho pohybu, ale i psychickej pohody. Lebo iba v zdravom tele môže byť zdravý duch.

Pridajte aj vy svoj názor k tomu, čo tu bolo napísané.

Pridajte komentár alebo hodnotenie

Megafit.sk
Logo