Probiotiká prebiotiká synbiotiká

Probiotiká, prebiotiká, synbiotiká: Ako sa v nich vyznať?

Naša črevná mikroflóra potrebuje nielen probiotiká, ale aj prebiotiká. Prospešné však pre ňu môžu byť aj synbiotiká. Ktoré kedy a ako užívať?
Naša črevná mikroflóra potrebuje nielen probiotiká, ale aj prebiotiká. Prospešné však pre ňu môžu byť aj synbiotiká. Ktoré kedy a ako užívať?

Črevná mikroflóra každého jedného človeka je jedinečná. Rovnako ako naše odtlačky prstov či zreničky.

Je neoddeliteľnou súčasťou nášho tela a poskytuje priestor na život miliardám dôležitých mikroorganizmov, z ktorých niektoré sú užitočné viac, iné menej.

Osadenstvo našej črevnej mikroflóry by malo byť v rovnováhe, aby dokázalo spoľahlivo plniť svoje poslanie. A nie, nejde len o podporu trávenia, ale aj o iné, pre život dôležité funkcie.

Z čoho všetkého je tvorená naša črevná flóra a aký význam v nej zohrávajú probiotiká, prebiotiká a synbiotiká?

 

Čo je črevná mikroflóra?

Črevnú mikroflóru si možno predstaviť ako komplexný, (ideálne) vyvážený systém, ktorý je nesmierne dôležitý pre celkové zdravie človeka.

Nejde o orgán, pretože sa vytvára až po narodení. Zaujímavosťou je, že prvé baktérie sa do čriev bábätka dostanú z pôrodného kanálu matky (pri prirodzenom vaginálnom pôrode).

Ak dieťatko príde na svet cisárskym rezom, osídlenie jeho črevnej mikroflóry sa podľa viacerých štúdií podobá skôr baktériám z nemocničného prostredia, čo nie je práve najvhodnejšie.

Črevná flóra sa následne vyvíja ďalej a približne do tretieho roku života má na ňu zásadný vplyv prijímaná potrava. Aj to je jeden z podstatných dôvod, prečo sa tak výrazne apeluje na dôležitosť materského mlieka pre dieťatko.

Mikroflóra našich čriev sa buduje postupne a aj napriek tomu, že na svete nenájdete dvoch ľudí s rovnakou flórou, odborníci sa zhodujú na tom, že jedna tretina flóry je predsa len rovnaká u každého.

Zvyšné dve tretiny závisia od individuality svojho nositeľa, teda od jeho veku, životosprávy, prijímanej stravy či napríklad aj od užívaných liekov.

 

Význam črevnej mikroflóry: Prečo je pre nás tak dôležitá?

Črevná mikroflóra hrá dôležitú úlohu pri rôznych metabolických, ale aj imunologických procesoch, ktoré ovplyvňujú náš organizmus ako celok. Má preto zásadný vplyv aj na naše celkové zdravie.

Jej narušenie sa v poslednej dobe dáva čoraz viac do spojitosti so zvýšeným rizikom výskytu viacerých civilizačných ochorení, ako napríklad cukrovka, obezita, chronické zápaly čreva či kardiovaskulárne ochorenia.

Obezita

 

Zloženie črevnej mikroflóry

Našu črevnú mikroflóru tvoria miliardy rôznych mikroorganizmov. Odhaduje sa, že ich počet je dokonca približne desaťnásobne väčší ako počet buniek v tele.

Nájdete medzi nimi rôznorodé komplexné komunity mikroorganizmov, pričom môže ísť až o 2000 rozličných druhov baktérií.

Črevnú mikroflóru si zjednodušene môžete predstaviť ako spoločnosť, v ktorej si vzájomne nažívajú všelijaké baktérie. Najväčšie zastúpenie pritom majú priateľské kmene, tzv. probiotické baktérie, no nachádzať by sa v nej mali i prebiotiká.

Čo tieto dva pojmy znamenajú? A prečo sa v súvislosti s nimi zvykne vravieť aj o tzv. synbiotikách?

 

Probiotiká, prebiotiká a synbiotiká: Čo sú zač a aké sú medzi nimi rozdiely?

Probiotiká a prebiotiká predstavujú zohranú dvojicu, ktorej to najlepšie klape vtedy, keď je v rovnováhe. Poďme si o týchto dôležitých súčastiach nášho tráviaceho traktu povedať viac.

 

Probiotiká

Probiotické baktérie alebo probiotiká znamenajú v doslovnom preklade „pre život“ (pro-biotic). Možno ich definovať ako živé mikroorganizmy, ktoré prispievajú k zlepšeniu zdravotného stavu svojho hostiteľa.

Osídľujú naše črevá a podporujú celkové zdravie.

Aké úlohy plnia probiotické baktérie v ľudskom tele?

  • Chránia pred infekčnými baktériami

Ak máte vo vašej črevnej mikroflóre dostatok probiotických baktérií, ľahšie odoláte infekčným baktériám a následne aj chorobám číhajúcim na vaše zdravie.

  • Podporujú dozrievanie a formovanie imunitného systému

Probiotiká sú dôležité aj pre náš imunitný systém, nakoľko sa podieľajú na jeho dozrievaní i formovaní, a to už od útleho veku.

Probiotiká sú však pre správne fungovanie imunity dôležité počas celého nášho života, pretože dokážu podporovať a posilňovať imunitný systém, ktorý sa následne môže účinnejšie brániť pred nástrahami z vonkajšieho prostredia.

Probiotiká imunitný systém

 

  • Ovplyvňujú fungovanie tráviaceho traktu

Probiotiká potrebujeme aj pre správne fungovanie tráviaceho traktu.

Dokážu ho nielen podporiť, ale aj ochrániť pred možným rizikom prepuknutia onkologického ochorenia práve v tejto oblasti (konečník, žalúdok či hrubé črevo).

Pokiaľ vás trápi laktózová intolerancia, probiotiká vám môžu pomôcť s lepším trávením laktózy.

  • Vytváranie nutrientov i vitamínov

Probiotické baktérie sa podieľajú aj na vytváraní významných vitamínov. Spomenúť treba predovšetkým vitamín B12, kyselinu listovú, pyridoxín, tiamín, vitamín K či nikotínovú kyselinu.

Z nutrientov ide najmä o tzv. SCFA, teda krátkoreťazcové mastné kyseliny, ktoré priaznivo vplývajú na regeneráciu sliznice čreva. Majú tiež protizápalové vlastnosti, potláčajú hlad, zlepšujú účinnosť inzulínu a môžu chrániť aj pred rakovinou.

Patrí sem napríklad kyselina maslová, octová či propiónová.

  • Detoxikujú – pomáhajú telu zbavovať sa toxínov, alkoholu, aditív

Probiotické baktérie môžu byť nápomocné aj pri detoxikácii a zbavovaní sa rôznych aditív, alkoholu či toxínov nahromadených v tele.

  • Prevencia proti nádorovým ochoreniam

Probiotiká nachádzajúce sa v tráviacom trakte v tom správnom pomere môžu pôsobiť aj ako prevencia proti nádorovým ochoreniam.

A to nielen v prevencii rakoviny konečníka či hrubého čreva, ale podľa istých štúdií aj v prípade prostaty a močového mechúra.

 

Druhý probiotických baktérií: Ktoré sú tie najdôležitejšie?

K najznámejším, ale zároveň aj k tým najvýznamnejším probiotickým baktériám patria:

  • Lactobacillus – známe aj ako laktobacily či baktérie mliečneho kvasenia
  • Bifidobacter – bifidobaktérie
  • Streptococcus a iné Gram-pozitívne baktérie

Probiotiká trávenie

 

Probiotiká – oplatí sa ich užívať?

Probiotiká možno telu dodať potravou alebo aj výživovými doplnkami. V tejto časti sa pozrieme práve na prípravky s obsahom probiotických baktérií, teda na tzv. probiotiká.

Aké je ich zloženie?

Probiotiká pozostávajú z vitálnych probiotických baktérií v dostatočnom množstve, aby boli schopné preniknúť cez bariéru žalúdka.

Cieľom ich cesty je osídlenie črevnej sliznice a pozitívny vplyv jednak na trávenie, ale i celkové zdravie.

Na trhu nájdete rôzne probiotiká, či už vo forme kvapiek, tabliet alebo aj čapíkov. Líšia sa nielen svojou cenou a značkou, ale aj množstvom kmeňov, ktoré sa v doplnku nachádzajú.

Pri výbere probiotík preto odporúčame poradiť sa s lekárnikom.

Probiotiká je obzvlášť vhodné užívať ako doplnkovú liečbu v prípade, že vás trápi hnačka alebo naopak zápcha a rôzne tráviace ťažkosti (napr. pri laktózovej intolerancii), ak máte autoimunitné či zápalové ochorenie čriev, ekzém, kvasinkové infekcie či pri užívaní antibiotík.

 

Prebiotiká – potrava pre probiotiká

Na to, aby probiotiká mohli žiť, rozmnožovať sa a vôbec ničiť škodlivé mikroorganizmy, potrebujú kvalitnú potravu, ktorou sú pre ne prebiotiká.

Prebiotiká teda možno chápať ako potravu pre probiotiká. Na rozdiel od probiotík sa v prebiotikách nenachádzajú žiadne živé baktérie.

Sú výnimočné v tom, že sa nedokážu rozložiť, a to ani pod vplyvom baktérií či žalúdočnej kyseliny. Ide teda o nestráviteľné zložky, ktoré končia v hrubom čreve, kde sú následne fermentované probiotikami.

Aj prebiotiká môžete nájsť vo forme výživových doplnkoch. Veľmi často sú v prípravkoch kombinované práve s probiotikami.

 

Synbiotiká – kombinácia prebiotík a probiotík

Synbiotiká vznikli kombináciou prebiotík i probiotík, a spojením ich vlastností do jedného prípravku.

Jednoducho povedané, obsahujú teda jednak probiotiká a zároveň aj potravu pre ne, teda prebiotiká. Bývajú dostupné vo forme výživových doplnkov a funkčných potravín.

Synbiotiká sa podieľajú na podpore imunitného systému, chránia nás pred rôznymi infekciami a pochváliť sa môžu aj vynikajúcimi antibakteriálnymi vlastnosťami.

 

Ako dopĺňať probiotiká a prebiotiká výživou? Najlepšie prírodné probiotiká a prebiotiká v strave

Probiotiká a prebiotiká sa v našom tele nenachádzajú automaticky od narodenia až po celý náš život, a keďže si ich telo nedokáže samo vytvoriť, je nutné dopĺňať a prijímať ich výživou.

 

Potraviny podporujúce probiotické baktérie:

  • fermentované mliečne výrobky – cmar, kefír, bryndza
  • fermentovaná zelenina – kyslá kapusta
  • funkčné potraviny s prídavkom probiotík

 

Zdroje prebiotík z potravy:

Funkčné potraviny probiotiká prebiotiká

 

Na záver

To najlepšie, čo môžete pre svoju črevnú mikroflóru a v neposlednom rade aj pre vaše celkové zdravie urobiť, je zdravo a vyvážene sa stravovať.

Pravidelne si doprajte dostatok ovocia, zeleniny, ale aj strukovín, orechov či kvalitných mliečnych výrobkov, ktoré podporia rast dobrých baktérií a budú vás spoľahlivo chrániť pred tými zlými.

 

Zdroje:

  1. Deti narodené cisárskym rezom sú iné. V črevách majú podozrivé baktérie
  2. Probiotiká. Keď mikróby pomáhajú a slúžia
  3. Intestinal Short Chain Fatty Acids and their Link with Diet and Human Health
  4. Prevencia proti rakovine čreva: Správna výživa, probiotiká a dostatok pohybu
  5. Potential role of gastrointestinal microbiota composition in prostate cancer risk
  6. Probiotiká verzus antibiotiká
  7. Probiotiká nie sú otázkou módy, ale zdravia
  8. Najlepšie rastlinné zdroje prebiotík: Účinkami nahradia aj biely jogurt!
Lenka Riganová
Naša obsahová redaktorka Lenka sa zaujíma o všetko, čo súvisí so zdravou výživou a so zdravým životným štýlom. Je to vyznávačka racionálnej stravy, aktívneho pohybu, ale i psychickej pohody. Lebo iba v zdravom tele môže byť zdravý duch.