Koľko denne vypiť vody

Všetko o pitnom režime: Koľko, kedy a čo piť?

Nielen nedostatok, ale aj nadbytok vody v tele môže byť nebezpečný. Prinášame vám pravidlá správneho pitného režimu.
Nielen nedostatok, ale aj nadbytok vody v tele môže byť nebezpečný. Prinášame vám pravidlá správneho pitného režimu.

Voda je pre organizmus hnacím motorom, ktorý zabezpečuje bezproblémový chod mnohých procesov prebiehajúcich v našom tele.

Je nenahraditeľná pri transporte kyslíka a živín, ale aj pri vylučovaní odpadových látok von z tela. Na svoje fungovanie ju potrebujú aj obličky, srdce, kĺby, svaly i tráviaca sústava. Rovnako dôležitá je však aj pre zdravú a pružnú pokožku.

Aby všetko fungovalo tak, ako má, vodu potrebujeme do tela dostávať pravidelne a v dostatočnom množstve, teda musíme dodržiavať pitný režim.

Ako by mal vyzerať správny pitný režim, čo piť a čomu by sme sa naopak mali vyhýbať?

 

Voda v ľudskom organizme: Prečo ju potrebujeme? 

Aj keď voda nepatrí medzi základné makroživiny, je pre náš organizmus životne nevyhnutná. Naše telo totiž obsahuje 50 až 70% vody, v závislosti od veku, pohlavia či zdravotného stavu konkrétneho jedinca.

Väčšia časť vody, približne 2/3 sa nachádza v bunkách. 1/3 sa nachádza mimo buniek – v krvi, slinách, lymfe či v tráviacich šťavách.

Najviac vody sa nachádza práve v krvi a v miazge. Z orgánov je voda najviac zastúpená v mozgu a najmenej v zuboch, kostiach, ale i v tukovom tkanive.

Na čom všetkom sa v ľudskom tele podieľa voda?

  • Umožňuje kĺbom ohýbať sa
  • Reguluje telesnú teplotu
  • Rozpúšťa a vyplavuje z tela nežiadúce látky
  • Ochraňuje životne dôležité orgány
  • Podporuje spracúvanie a vstrebávanie živín
  • Upravuje hladiny elektrónov a protónov v bunkách
  • Zabezpečuje transport kyslíka.

Všetko o pitnom režime

 

Čo sa deje, ak máme v tele nedostatok vody?

V súvislosti s nedostatkom vody v tele sa najčastejšie hovorí o dehydratácii, ktorá môže viesť k rôznym zdravotným komplikáciám.

Ľahší stupeň dehydratácie sa prejavuje bolesťami hlavy a bolesťami v oblasti obličiek. Objavujú sa tiež problémy s trávením, zápcha či napríklad aj poruchy sústredenia.

Ťažký stupeň dehydratácie je sprevádzaný svalovými kŕčmi, podráždenosťou, únavou i nechutenstvom.

Dehydratácia tiež môže zvyšovať riziko vzniku infekcií močových ciest, porúch obličiek či tvorbu obličkových kameňov.

Dehydratácia sa môže veľmi často objaviť u detí a tiež aj u starších ľudí. Kým deti majú kvôli množstvu pohybu zvýšenú potrebu konzumácie vody, ľudia vo vyššom veku zas zvyknú mať pocit smädu utlmený.

 

Pitný režim: Koľko, kedy a čo piť?

Kým kedysi zneli odporúčania na pitný režim jasne – minimálne 2 litre vody denne, dnes už vieme, že množstvo vody, ktoré by sme počas dňa mali vypiť sa odvíja od viacerých faktorov, a teda nie je platné pre každého rovnako.

Čo je teda dôležité zohľadniť pri stanovení správneho pitného režimu?

  • Vek – potreba prijatej vody je iná u dieťaťa, iná u dospelého človeka a iná u ľudí v staršom veku.
  • Pohlavie – ženské telo má približne o 10% menší podiel vody ako telo muža.
  • Telesná stavba – myslieť treba aj na množstvo svalovej hmoty a množstvo tuku. Ľudia s obezitou majú v organizme menej vody.
  • Životný štýl – pohybové aktivity, prijatá energia
  • Klimatické podmienky, aktuálne ročné obdobie.

 

Koľko vody denne vypiť podľa hmotnosti?

Platí, že dospelý človek potrebuje denne prijať približne 40 ml vody na jeden kilogram svojej hmotnosti.

Tak napríklad osoba vážiaca 65 kilogramov by mala denne vypiť cca 2,6 l vody.

Potrebné množstvo vody vypočítate vynásobením vašej hmotnosti množstvom 40 ml (napr. 65 kg x 40) a vydelením číslom 1000 pre výsledok v litroch (65 x 40 = 2600 /1000= 2,6 l).

 

Čo piť?

Najlepšou voľbou je bezpochyby čistá voda, avšak nielen tá, ktorá tečie z vodovodného kohútika, ale pre zachovanie rovnováhy minerálov, i minerálna voda či prírodná pramenistá voda.

Je preto dobré a vhodné striedať vodu z vodovodu s nízko a strednemineralizovanými vodami. Voľte radšej tiché, resp. prirodzene alebo jemne sýtené vody, než vody sýtené.

Do pitného režimu môžete bez obáv zaradiť i nesladené bylinkové či ovocné čaje.

Myslite na to, že napríklad aj taký dobrý vývar sa započítava do pitného režimu. Vylúčiť by ste z neho ale mali kávu, mlieko či čierny čaj.

Čo piť pitný režim

 

Čo radšej nepiť?

Vyhýbať by ste sa mali sladeným, ochuteným vodám, džúsom zo supermarketov a, samozrejme, i alkoholickým nápojom.

Pozor si dajte aj na chladené nápoje, ktoré vás síce „naoko“ môžu osviežiť, na môžu tiež spôsobovať prekrvenie sliznice hltanu a tým v konečnom dôsledku ešte viac zvýšiť váš smäd.

Tieto nápoje tiež môžu dráždiť sliznicu žalúdka a viesť až k zápalu.

Konzumované nápoje by preto mali mať izbovú teplotu.

 

Kedy piť?

Väčšina ľudí pije vtedy, keď pociťuje smäd. Lenže podľa odborníkov je vtedy už neskoro. Piť by sme mali pravidelne bez ohľadu na to, či cítime alebo necítime smäd.

  • Začínajte ráno pohárom vlažnej vody

Každé ráno si doprajte pohár vlažnej vody, ktorá prečistí obličky i črevá a zlepší váš krvný obeh.

  • Nezabúdajte na dopĺňanie tekutín v priebehu dňa medzi jedlami

Pite pravidelne počas dňa, tak 2 až 3 dcl vody naraz. Nepite počas jedla, pretože vtedy sa riedia enzýmy i žalúdočné šťavy dôležité pre trávenie.

  • Večer pite už iba minimálne

Večer po siedmej by ste mali piť už iba minimálne množstvo vody, ak nechcete v noci navštevovať toaletu.

Počas nášho života však môžeme zaznamenať i zvýšené nároky na príjem tekutín, a to najmä v období dojčenia, pri vykonávaní fyzicky náročnej práce, počas športovania, pri držaní diéty či počas dlhodobého zdržiavania sa na slnku.

V týchto situáciách je preto dôležité zvýšiť náš pitný režim.

nadbytok vody pitný režim

 

Môže nám priveľa vody uškodiť?

Všetkého veľa škodí a to platí aj pri nadmernom pití vody. Aj keď treba povedať, že ide skôr o pomerne ojedinelý stav a omnoho častejšie sa možno stretnúť práve s dehydratáciou.

Existuje však pojem „aquaholizmus“, ktorý predstavuje závislosť na vode či psychická porucha tzv. psychogénna polydipsia, kedy človek prijíma nadmerné množstvo tekutín a to dokonca bez toho, aby si to uvedomoval.

Dlhodobá nadmerná konzumácia však môže škodiť obličkám, srdcu i obehovému aparátu. Priveľa vody spôsobuje riedenie krvi či znižovanie koncentrácie soli v tele.

Nebezpečné však môže byť i rýchle vypitie veľkého množstva tekutín, ktoré môže viesť až k opuchu mozgu a zlyhaniu organizmu. 

 

Na záver

Ak chcete dodržiavať zdravý pitný režim, nezabúdajte piť pravidelne počas dňa. Ráno začnite vždy pohárom vlažnej vody, ktorý nakopne vaše telo.

Dopriať by ste si mali predovšetkým čistú vodu, no váš pitný režim môžete obohatiť aj o minerálne vody či bylinné a ovocné čaje. Ak holdujete káve alebo si z času na čas doprajete pohár vína, určite ich nezarátavajte do pitného režimu.

A v neposlednom rade to s pitím rozhodne nepreháňajte, pretože tak, ako nedostatok vody. môže byť pre vás nebezpečný aj jej prebytok v tele.

 

Zdroje:

  1. Prečo koža potrebuje vodu a čo sa stane, ak jej nemá dostatok?
  2. Dostatok vody pre lepšie zdravie: Koľko jej denne potrebujete práve vy?
  3. Vyrátajte si správnu dávku tekutín na deň
  4. Všetko, čo by ste mali vedieť o pitnom režime
  5. Koľko vody pijete? Litre navyše vám môžu poriadne uškodiť
Lenka Riganová
Naša obsahová redaktorka Lenka sa zaujíma o všetko, čo súvisí so zdravou výživou a so zdravým životným štýlom. Je to vyznávačka racionálnej stravy, aktívneho pohybu, ale i psychickej pohody. Lebo iba v zdravom tele môže byť zdravý duch.