Intolerancia laktózy

Potravinové intolerancie a alergie trápia 1/5 populácie

Alergiami na potraviny trpí čoraz viac ľudí. Ako sa jednotlivé alergie prejavujú a či pri konkrétnych alergiách jesť? Prečítajte si článok a dozviete sa viac.
Alergiami na potraviny trpí čoraz viac ľudí. Ako sa jednotlivé alergie prejavujú a či pri konkrétnych alergiách jesť? Prečítajte si článok a dozviete sa viac.

Poznáte to: niektoré jedlá, na ktoré vaši blízki nedajú dopustiť, vám skrátka nesadnú.

Nechutia, nedokážete ich stráviť. Je to bežné – sto ľudí, sto chutí. Sú však potraviny, ktoré sú pre niektorých ľudí nielen ťažko stráviteľné, no spôsobujú aj zdravotné problémy. Výskumy tvrdia, že až 20 % ľudí na celej Zemi trpí niektorou z potravinových intolerancií alebo alergií. (1

Vyvolávajú ich bežné potraviny, ako je mlieko či chlieb a prejavy sú u každého individuálne. Niekedy trvá celé roky, kým sa lekárom podarí odhaliť príčinu ťažkostí a diagnostikovať potravinovú intoleranciu. Keď sa tak stane, netreba zúfať – dá sa s ňou žiť.

 

Intolerancia a alergia nie je to isté

V reči laikov sú intolerancia a alergia často zamieňané pojmy, ktoré popisujú dva odlišné procesy tela. Aký je v nich rozdiel?

 

Potravinová alergia 

Je to reakcia imunitného systému na určité zložky potraviny, väčšinou proteín. (2) Imunitný systém vyhodnotí túto zložku ako škodlivú, čím spustí obranný mechanizmus – vysiela protilátky. Najčastejšie ju vyvolávajú oriešky a arašidy, morské plody, niekedy citrusy, sója, vajcia, mlieko. 

Potravinová alergia

Alergická reakcia sa objaví behom niekoľkých minút od konzumácie alergénu. Svrbenie, žihľavka (vyrážky, fľaky na pokožke), zvracanie, hnačka, výtok z nosa, problémy s dýchaním sú jej symptómy. (3)

 

Potravinová intolerancia 

Vzniká vtedy, keď tráviaci systém, nedokáže spracovať potravinu, alebo ho nejaká zložka potraviny dráždi. Ide teda o záležitosť tráviaceho systému.

K prejavom intolerancie patria bolesti brucha, hnačky, plynatosť, nevoľnosť, bolesť hlavy, reflux, vyrážky, neobvyklá únava. Tieto symptómy prichádzajú behom niekoľkých hodín po jedle, no môžu vás potrápiť aj nasledujúcich 48 hodín. (4)

Najčastejšia je intolerancia laktózy.

 

Laktózová intolerancia

Laktóza je cukor, ktorý sa nachádza v kravskom mlieku. Rozkladá sa pomocou enzýmu laktázy. Intolerancia vzniká, ak je laktázy v tráviacom systéme nedostatok. Telo nedokáže laktózu stráviť, čo vyvoláva tráviace problémy. 

Niektoré lekárske štúdie dokazujú, že s vekom tolerancia laktózy u mnohých ľudí klesá. (5) Až 65 % dospelých má tráviace ťažkosti po konzumácii kravského mlieka. Prejavujú sa hnačkami, plynatosťou, nevoľnosťou, bolesťami brucha. (6)

Laktózová intolerancia sa môže zamieňať s alergiou na bielkovinu kravského mlieka. Podľa lekárky MUDr. Kataríny Bergendiovej, PhD., klinickej imunologičky a alergologičky: “pôvod vzniku a príčiny sú radikálne odlišné, a to platí aj pre liečebné postupy.” Ako uviedla na blogu ImunoVital (7): Myslieť na túto alergiu treba v prípadoch, ak sa približne v čase od 2 do 72 hodín po konzumácii mlieka alebo mliečnych výrobkov objavia u jedinca tráviace ťažkosti (hnačky, koliky, nafukovanie, zvracanie…), kožné ťažkosti (ekzém, žihľavka, opuch tváre), dýchacie ťažkosti (nádcha, astma, chronická nádcha, náchylnosť k zápalom mandlí). Ďalšími prejavmi môže byť anémia (chudokrvnosť). U detí sa môže alergia na bielkovinu kravského mlieka spájať s poruchami rastu a neprospievaním.”

Či ide o alergiu alebo intoleranciu, jediná cesta, ako sa zbaviť nepríjemností, je vylúčiť z jedálnička kravské mlieko a výrobky z neho.

 

Ako nahradiť laktózu?

Nahradiť kravské mlieko nie je náročné. Stačí si zvyknúť na:

  • bezlaktózové mlieko,
  • rastlinné mlieko (sójové, ryžové, kokosové), rastlinná smotana, vegánske jogurty,
  • margaríny, strukovinové a zeleninové nátierky, výrobky zo sóje.

 

Celiakia a život (nielen) bez pšenice

Druhou najčastejšou potravinovou intoleranciou je celiakia. Ide o autoimúnne ochorenie, pri ktorom organizmus nie je schopný normálne stráviť lepok (glutén), teda pšeničnú bielkovinu. 

Celiakia

Lepok pôsobí u celiatika škody v tenkom čreve – “lepí sa” na jeho steny, ničí tzv. klky, drobné prstovité výbežky a z tenkého čreva sa prestávajú vstrebávať dôležité živiny. (8)

Celiakia sa po zjedení potravín s lepkom prejavuje hnačkami, plynatosťou, bolesťami brucha, niekedy až opuchmi, stratou hmotnosti. Nedostatočné vstrebávanie nutrientov však môže spôsobiť vážnejšie zdravotné problémy. (9)

 

Ako nahradiť lepok?

Odpoveďou potravinárskeho priemyslu na narastajúci počet celiatikov je množstvo “gluten free” výrobkov. K najlepším náhradám obilia patria:

  • pohánka, amarant, ryža, quinoa, kukurica, bezlepkové ovsené vločky, semienka;
  • akékoľvek potraviny, označené ako bezlepkové – bez problémov zoženiete chlieb, placky, koláčiky.

 

Vzhľadom na vzrastajúci počet ľudí s intoleranciou na lepok sa mnohí z nás, v snahe stravovať sa zdravo, vyhýbajú lepku, aj keď celiakiou netrpíme. Bezlepkové produkty však nemusia byť nutne zdravé. 

Na túto tému sa vyjadrila aj konateľka Spoločnosti pre bezlepkovú diétu Jitka Dlabalová pre Hospodárske noviny online: „V dnešnej dobe je bezlepková diéta viac menej módna záležitosť. Celiatici ju ale ju držať musia, pretože nemajú inú možnosť, ak chcú byť, zdraví. Je to údel na celý život. Každému, kto si zvolí diétu dobrovoľne, by som odporučila, nech sa pred jej nasadením nechá vyšetriť na celiakiu.“ (10)

Lekári a odborníci na výživu odporúčajú namiesto bezlepkovej diéty nahradiť biele pečivo s vysokým obsahom lepku za celozrnné, bohaté na vitamíny, zdravé sacharidy a minerály. „Bezlepková strava je menej pestrá a dodržiavať ju bez indikácie je zbytočné. Kto sa vyhýba celozrnným výrobkom, príde o dôležité živiny, ako sú vláknina alebo vitamíny skupiny B, “ vysvetľuje pre HN online Pavel Kohout, primár interného oddelenia Thomayerovej nemocnice.

Navyše, iné druhy obilnín, ako špalda, raž, jačmeň či ovos obsahujú malé množstvo lepku, no veľa výživných látok. Vylučovať ich zo stravy, ak nemusíte, by bolo škoda.

 

Histamínová intolerancia

Histamínová intolerancia je tiež pomerne rozšírená. Na rozdiel od ostatných intolerancii je veľmi náročné odhaliť príčinu ťažkostí. Histamín sa totiž nachádza prirodzene v ľudskom tele a je dôležitý pre základné funkcie imunitného, tráviaceho aj nervového systému.

Na odbúravanie histamínu získaného z potravín, slúži enzým diaminooxidáza (DAO). (11) Ak je histamínu priveľa, stáva sa, že ho enzým “nestíha” spracovať a objavujú sa ťažkosti s trávením, bolesť hlavy, závraty, svrbenie a začervenanie očí a kožné prejavy, podobné tým alergickým – opuchy a pľuzgiere. 

Reakciu spôsobujú jedlá bohaté na histamín a také, ktoré podporujú jeho uvoľňovanie v črevách. Sú to najmä tie, ktoré prešli procesom pôsobenia baktérií: konzervované či fermentované potraviny, alkohol aj káva, syry, šunky, omáčky, ale aj citrusy, sušené plody, údené ryby, ocot, kysnuté pečivo a ďalšie. (4)

 

Ako sa stravovať pri histamínovej intolerancii?

Na histamínovú intoleranciu pomáha nízkohistamínová diéta. Po obdržaní dlhého zoznamu zakázaných potravín od lekára má človek pocit, že nemôže jesť takmer nič. V skutočnosti váš jedálniček môže byť celkom pestrý. Stačí konzumovať čerstvé potraviny, pohľadať pár receptov a začať s domácim varením. (12)

 

K jedlám s nízkym obsahom histamínu patria:

  • takmer všetky druhy čerstvej zeleniny, okrem paradajok a baklažánu
  • takmer všetky druhy čerstvého ovocia, okrem jahôd, čerešní a citrusov
  • vaječné žĺtka
  • čerstvé mäso a ryby
  • mlieko. (13)

Histamín

Histaminici zvyknú tiež užívať výživový doplnok s enzýmom DAO, v ťažších prípadoch antihistaminiká, ktorým je však lepšie sa vyhnúť, pretože majú nežiaduce účinky, ako nekontrolovateľný hlad či výkyvy nálad. (14)

Na zmiernenie príznakov intolerancie pomáhajú aj vitamíny C, B1, B6, B 12, horčík, zinok, draslík, meď, a tiež probiotiká.

 

Ďalšie zložky potravín, ktoré môžu vyvolať problémy s trávením

Okrem spomínaných intolerancií je bežná citlivosť na tieto látky:

  • FODMAP

Citlivosť na jednoduché cukry, teda sacharidy s krátkym reťazcom. Okrem nevoľnosti môže viesť až k syndrómu dráždivého čreva. 

  • Fruktóza

U niektorých ľudí vzniká citlivosť na fruktózu, teda cukor, prirodzene sa nachádzajúci v ovocí. Jednoduchou úpravou je však možné stráviteľnosť ovocia zvýšiť. Je tiež dobré dať si pozor na čas, kedy ovocie konzumujete – večer môže byť trávenie pomalšie, ako predpoludním. 

  • Kofeín

Kofeín je stimulant, ktorý má silný povzbudzujúci účinok. Ľudia, citliví na kofeín, môžu po konzumácii kávy či koly pociťovať búšenie srdca, nervozitu, závrat, nespavosť, úzkosť. (4)

Celiakia, laktózová a histamínová intolerancia sú u nás zo všetkých potravinových intolerancií najviac rozšírené a diskutované. Aj vďaka tomu už nie je taký problém s nimi zabojovať. Stačí si dávať pozor na zloženie potravín, naučiť sa využívať nové ingrediencie v kuchyni, a vaše ťažkosti zmiznú. 

Čo je alergia a čo intolerancia? Pozrite si video a dozviete sa viac

Zoznam použitých zdrojov:

  1. The Differential Diagnosis of Food Intolerance
  2. Food Problems: Is it an Allergy or Intolerance
  3. Allergy Overview
  4. The 8 Most Common Food Intolerances
  5. Lactose Intolerance in Adults: Biological Mechanism and Dietary Management
  6. Lactose intolerance
  7. Rozdiel medzi alergiou na bielkovinu kravského mlieka a intoleranciou laktózy
  8. Celiac Disease
  9. Celiac disease
  10. Komu skutočne prekáža lepok a kedy bezlepková strava môže aj uškodiť
  11. Druhy potravinových intolerancií – ako ich odhaliť?
  12. Hit je zdravo žiť
  13. Which foods are high in histamine?
  14. Aké sú možnosti liečby histamínovej intolerancie?
Michaela Struhárová
Miška je naša obsahová redaktora. Informácie získava od lekárov, trénerov a odborníkov na výživu, a delí sa s nimi v článkoch. Ako sama tvrdí, každý sme unikát a máme iné potreby, výživa sa preto nedá vnímať všeobecne a nič nenahradí individuálne posúdenie odborníkom.