Prírodný spaľovač tukov

15 potravín, ktoré fungujú ako prírodné spaľovače

Chcete schudnúť? Vybrali sme pre vás 15 potravín, ktoré vám pomôžu spaľovať tuk rýchlejšie a sú bežne dostupné v každom obchode. Ktoré to sú?
Chcete schudnúť? Vybrali sme pre vás 15 potravín, ktoré vám pomôžu spaľovať tuk rýchlejšie a sú bežne dostupné v každom obchode. Ktoré to sú?

Tak veľmi by sme chceli, aby existoval zázrak, ktorý by udržal postavu štíhlu a pevnú úplne bez námahy. 

No žiaľ, neexistuje. Žiadna zázračná pilulka, ani ovocie z exotických krajín vám nezabezpečí dokonalú figúru.

Dobrá správa je, že potraviny, ktoré vám pomôžu spaľovať tuk rýchlejšie, sú bežne dostupné v každom obchode

Ktoré to sú? 

 

1. Grapefruit

Grepy patria k najzdravším druhom ovocia. Dokážu redukovať apetít, dodajú vám veľkú dávku vitamínu C a antioxidantov na prečistenie organizmu. 

Grep a citrusy

Jeho účinnosť v spaľovaní tukov dokázala aj vedecká štúdia. (1) Účastníci experimentu, ktorí konzumovali grep každý deň po dobu 6 týždňov, všetci zaznamenali niekoľko centimetrový úbytok obvodu pása.

Fytochemikálie v grepe totiž aktivujú adiponektín, hormón, ktorý je zodpovedný za rozkladanie tuku v tele – nie však bez fyzickej aktivity.

 

2. Kajenské korenie

Štipka pálivého prášku dokáže nakopnúť schopnosť tela premeniť jedlo na energiu. Vďaka tomu sa tuk neukladá na bruchu, ale premení sa na “palivo”. 

Okrem toho, že je to skutočný životabudič, potláča nadmernú chuť do jedla, takže vďaka kajenskej paprike skonzumujete menej kalórií.

O účinnosti papriky pri chudnutí sa vyjadrila odborníčka na výživu, doktorka Alžbeta Béderová pre vysetrenie.zoznam.sk: „Veľmi účinný je kapsaicín prítomný v štipľavej paprike, najvýraznejšie v čili papričkách. Okrem stimulácie metabolizmu podporuje krvný obeh, chráni pred infekciami, upravuje hladinu cukru a najnovšie je potvrdené, že dokáže zabíjať rakovinové bunky…“. Skvelá správa pre milovníkov pálivého jedla. (2)

 

3. Olivový olej

Olej, ktorý pomáha spaľovať tuk? Presne tak!

Vymeňte maslo za extra panenský olivový olej. Získate z neho zdravé nenasýtené omega-3 a -6 mastné kyseliny, ktoré sú dôležité pre normálne fungovanie mozgu, srdcovocievneho systému a celý zoznam procesov v tele. 

Olivový olej

Oproti maslu a rafinovaným olejom je omnoho ľahšie stráviteľný, pričom reguluje apetít. (3)

 

4. Vajcia

Vajcia boli istý čas priam démonizované pre vysoký obsah cholesterolu. V skutočnosti sú však jedným z najlepších zdrojov cholínu, nutrientu, ktorý bráni ukladaniu tuku na bruchu.

Sú tiež výdatným jedlom, plným bielkovín, ktoré sú tak dôležité pre budovanie svalovej hmoty. Raňajky z vajec vás zasýtia tak, že po dobu niekoľkých hodín nepomyslíte na ďalšie jedlo. (4)

 

5. Kimči

Ázijská fermentovaná pochúťka kimči sa vyrába z kapusty, reďkovky, póru, červenej papriky, niekedy sa do nej pridávajú krevety.

Tajomstvo spaľovania tuku sa ukrýva v živých baktériách, ktoré kimči obsahuje. Nazývajú sa Lactobacillus brevis a ich účinok pri redukcii hmotnosti preukázala aj štúdia. (5

Kvasená zelenina

Ak nemáte chuť na kimči, siahnite po iných fermentovaných potravinách – živé baktérie sú tráveniu len na prospech. 

 

6. Jablčný ocot

Ocot z jabĺk sa vyrába fermentáciou krájaných alebo drvených jabĺk, pri čom sa koncentruje kyselina octová

Používal sa po tisíce rokov nie len ako dochucovadlo, ale aj ako liečivý prostriedok. Napríklad na posilnenie, prečistenie organizmu, ako prírodné antibiotikum, na liečenie skorbutu (choroba, spôsobená nedostatkom vitamínu C). 

Zoštíhľujúci účinok octu dokázala štúdia, ktorej sa zúčastnilo 39 ľudí s nadváhou, rozdelená na dve skupiny. Obe skupiny mali znížený kalorický príjem, jedna však konzumovala asi 2 lyžice jablčného octu. Po 12 týždňoch sa ukázalo, že skupina s jablčným octom schudla viac. (6)

 

7. Grécky jogurt

V jednom kelímku gréckeho jogurtu sa nachádza približne 20 gramov kalórií. K tomu vitamín D a vápnik.

Niektoré štúdie spájajú dostatok vápnika so zníženou hladinou kortizolu, stresového hormónu v krvi, ktorý údajne spôsobuje ukladanie tuku na bruchu. (7)

Grécky jogurt

Tri porcie denne sú možno veľa, no jeden kelímok po cvičení dodá vašim svalom potrebnú dávku bielkovín

 

8. Škorica

Nezameniteľnú chuť a vôňu dáva škorici látka menom cinnamaldehyd. Je to zlúčenina, ktorá nie len krásne vonia, ale pomáha aj s redukciou tuku, najmä na bruchu.

Obsahuje tiež antioxidanty polyfenoly, ktoré zvyšujú citlivosť na inzulín. Stačí štipka každé ráno – napríklad do kaše, jogurtu, alebo do kávy.

 

9. Kel

Bohatý na železo a magnézium, kel je vynikajúcou potravou pre svaly aj mozog. Práve vďaka železu pomáha prenosu kyslíka krvou do celého tela a tým podporiť športovú výkonnosť aj rast svalovej hmoty. Čím viac svalovej hmoty, tým rýchlejšie spaľovanie tukov. (8)

Podobne, ako iné druhy listovej zeleniny tmavozelenej farby, je kel zdrojom vlákniny a antioxidantov, ktoré vám pomôžu zlepšiť trávenie a zbaviť telo škodlivých látok. 

 

10. Zelený čaj

Je veľa druhov čajov, ktorým sa pripisuje magický účinok spaľovania tukov či potláčania chuti do jedla. Výhodou zeleného čaju je antioxidant zo skupiny katechínov, známy pod skratkou EGCG (epigalokatechín), ktorý, spoločne s kofeínom, nie len že vám dodá osviežujúcu dávku energie, ale pomôže vám spáliť tuk počas cvičenia

Zelený čaj

Tento efekt je potvrdený aj štúdiou, počas ktorej účastníci cvičili 25 minút, pričom jedna skupina z nich pila denne zelený čaj s dávkou 625 mg katechínov a 39 mg kofeínu. (9) Tí, ktorí pili zelený čaj, zaznamenali výraznejší úbytok tuku na bruchu, ako účastníci, ktorí len cvičili, bez čaju. 

 

11. Tmavá čokoláda

Aby mala účinok, musí obsahovať aspoň 70 % kakaa. Kvalitná tmavá čokoláda má zvláštnu schopnosť fermentovať priamo v tráviacom trakte, čím vytvára polyfenoly vrátane butyrátu, ktorý je jednou z kľúčových mastných kyselín pre zdravú črevnú mikroflóru.

Konzumácia čokolády v malom množstve môže mať vďaka tomu aj protizápalové účinky. Oproti sladenej čokoláde vás zasýti – stačí kúsok a získate veľa energie. (10)

 

12. Bobuľové ovocie

Bobuľové ovocie obsahuje menej cukru, ako iné druhy ovocia. Navyše, jednou šálkou bobuliek získate až 9 gramov vlákniny, poriadnu dávku vitamínu C a celú škálu antioxidantov.

Bobuľové ovocie

Tie vás ochránia pred voľnými radikálmi a zdravotnými problémami, ktoré spôsobujú. Čučoriedky, maliny, černice či jahody sú najúčinnejšie pri chudnutí, ak nimi nahradíte sladké dobroty z múky a cukru. (11)

 

13.Ovsené vločky

V snahe zhodiť nejaké to kilo sa mnohí snažia obmedziť sacharidy, ak nie vylúčiť. 

Nie všetky sacharidy sú však nepriateľ. Kvalitné, celozrnné ovsené vločky vás zasýtia a dodajú vám veľa energie. Vláknina podporí vaše trávenie a vylučovanie odpadových látok z tela. 

Nepriateľom chudnutia naďalej ostáva len biela rafinovaná múka a výrobky z nej. Domáca ovsená kaša nie. 

 

14. Citrónová voda

Nápoj, populárny na celom svete, a pritom taký jednoduchý. Je to priam magický elixír na trávenie, ak ním začnete hneď ráno. Stačí pohár vody a šťava z polovice citrónu, najlepšie chemicky neošetreného, z ktorého môžete konzumovať aj kôru.

Voda s citrónom

Plátok citrónu vylepší váš nápoj o antioxidant D-limonén, ktorý sa nachádza v šupke. Táto látka má terapeutické účinky na poruchy metabolizmu, ktoré sa môžu vyskytovať u ľudí s nadváhou. (12)

 

15. Kurkuma

Keď bojujete so zápalmi v tele, je veľmi ťažké zbaviť sa nadbytočného tuku. Koreň, ktorý dodáva žiarivo žltú farbu voňavým ázijským jedlám, patrí k potravinám s najsilnejším protizápalovým účinkom. Je to vďaka antioxidantu kurkumínu.

Môžete si ňou dochutiť jedlo, alebo pripraviť nápoj so zázvorom a citrónom. Okrem toho, že vám pomôže schudnúť, vás ochráni pred bacilmi počas chrípkového obdobia. 

V našom zozname by sme mohli pokračovať – toľko účinných spaľovačov tuku nám ponúka sama príroda. Všetko, čo potrebujete na chudnutie, je dostatok pohybu a jedlo, ktoré vám dodá energiu a podporí vás na ceste k vášmu cieľu

 

Recept tukožrútsky nápoj vo videu

Použité zdroje:

  1. The effects of daily consumption of grapefruit on body weight, lipids, and blood pressure in healthy, overweight adults
  2. Najlepšie spaľovače tukov medzi potravinami: Rozlúčte sa s kilami a naštartujte metabolizmus!
  3. 20 Fat-Burning Foods That Will Jump-Start Your Metabolism
  4. Consuming eggs for breakfast influences plasma glucose and ghrelin, while reducing energy intake during the next 24 hours in adult men
  5. Lipid profile lowering effect of Soypro fermented with lactic acid bacteria isolated from Kimchi in high-fat diet-induced obese rats
  6. Apple cider vinegar diet: Does it really work?
  7. Yogurt Increases Fat Loss, UT Study Shows
  8. 15 Things You Can Eat Or Drink To Burn More Calories
  9. Green Tea Catechin Consumption Enhances Exercise-Induced Abdominal Fat Loss in Overweight and Obese Adults
  10. The precise reason for the health benefits of dark chocolate: mystery solved
  11. Want to lose weight? Eat berries to help you slim down and cut belly fat fast
  12. 40 Best-Ever Fat-Burning Foods
Michaela Struhárová
Miška je naša obsahová redaktora. Informácie získava od lekárov, trénerov a odborníkov na výživu, a delí sa s nimi v článkoch. Ako sama tvrdí, každý sme unikát a máme iné potreby, výživa sa preto nedá vnímať všeobecne a nič nenahradí individuálne posúdenie odborníkom.